Makmal Pembelajaran Autisma

Autism Learning Lab

Tanda-tanda Awal

Kanak-kanak ”normal” juga mempamerkan tingkah laku berikut dari semasa ke semasa. Walaubagaimanapun, simptom untuk autisma dan Asperger adalah berbeza, dimana tingkah laku berikut berlaku secara berterusan dan semakin teruk seiring dengan pertambahan masa:

• Tidak pandai menunding jari untuk menunjuk ke arah sesuatu pada usia 1 tahun
• Tidak membuat bunyi-bunyi bayi (contohnya, ba-ba-ba, na-na-na) pada usia 1 tahun; tidak boleh menyebut 1 patah perkataan pada usia 16 bulan; tidak menggunakan frasa dua perkataan pada usia 24 bulan
• Hilang kemahiran bahasa secara tiba-tiba atau pada bila-bila masa
• Tidak pandai bermain permainan ’pura-pura’/berlakon
• Tidak menunjukkan minat untuk berkawan
• Memberikan tumpuan dan perhatian yang sangat singkat terhadap sesuatu perkara
• Tidak memberikan respon apabila namanya dipanggil; menunjukkan sikap acuh tak acuh pada orang lain
• Kurang atau langsung tiada interaksi mata
• Melakukan pergerakan badan yang berulang-ulang, seperti melambai-lambaikan tangan atau mengoyang-goyangkan badan
• Tantrum yang melampau
• Obses dengan sesuatu objek, seperti kipas yang sedang berpusing
• Tidak fleksibel atau terlalu terikat dengan rutin hariannya
• Terlalu sensitif terhadap sesetengah bunyi, tekstur atau bau
• Sukar untuk berkawan
• Mengalami kesukaran untuk membaca atau gagal berkomunikasi secara bukan lisan, seperti menggunakan ekspresi muka
• Tidak memahami bahawa orang lain mungkin mempunyai pemikiran dan perasaan yang berbeza daripada mereka
• Mempunyai minat yang terhad, seperti membaca jadual latihan.
• Kemahiran motor yang pelik
• Corak pertuturan yang berbentuk mekanikal dan robotik

———————————————————————

Early signs of autism spectrum disorders. Even ”normal” children exhibit some of these behaviors from time to time. The symptoms of autism and Asperger’s by contrast, are persistent and debilitating:

• No pointing by 1 year
• No baby talk by 1 year; no single words by 16 months; no two-word phrases by 24 months
• Any loss of language skills at any time
• No pretend playing
• Little interest in making friends
• Extremely short attention span
• No response when called by name; indifference to others
• Little or no eye contact
• Repetitive body movements, such as hand flapping or rocking
• Intense tantrums
• Fixation on a single object, such as a spinning fan
• Inflexibility or unusually strong resistance to changes in routines
• Oversensitivity to certain sounds, textures, or smells
• Difficulty making friends
• Difficulty reading or communicating nonverbal social cues, such as facial expressions
• No understanding that others may have thoughts or feelings different from his or her own
• Obsessive focus on a narrow interest, such as reciting train schedules
• Awkward motor skills
• Mechanical, almost robotic patterns of speech

« Autisma


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: